Att be är hjärtat i en katolsk församling. Förutom den heliga Mässan erbjuds många former av gemensam bön som du är välkommen att delta i.
I kyrkan förekommer regelbundet sakramental tillbedjan och rosenkransandakter, se veckans kungörelser.

Följande grupper samlas regelbundet för bön:

FÖRBÖNSGRUPPEN
Gruppen har funnits i församlingen sedan 1977 och kom på inspiration av den Karismatiska förnyelsen i Katolska kyrkan. Man träffas onsdagar jämna veckor efter mässan kl 17.00 i Birgittasalen. Mötet innehåller tillbedjan, lovsång, dela erfarenheter, bibelläsning, förböner.
Vi ber för smått och stort, för freden, för Kyrkans mission i världen, för människor i vår vardag, personlig förbön för dem som önskar.

Kontaktperson: Bengt Malmgren, tfn 070-7212742.

Länkar:
Mer om bönegruppen och dess historia
Katolsk karismatisk förnyelse i Sverige

MARIALEGIONEN - Vår Fru av Fatima Praesidium, Domkyrkan
Marialegionen är en apostolisk sammanslutning av lekmän i den Katolska kyrkan, som finns i nästan alla länder och har flera miljoner medlemmar, som tjänar kyrkan frivilligt.
Marialegionens uppgift är att fördjupa det andliga livet genom gemensam bön och aktivt deltagande i kyrkans karitativa arbete under Jungfru Marias beskydd. Lokala församlingsgrupper träffas varje vecka för att be tillsammans och rapportera om legionsarbetet under den föregångna veckan. En lokal grupp kallas "praesidium".

I Domkyrkoförsamlingen träffas man torsdagar kl. 17.30 i Birgittasalen.

Kontaktperson: Marta Rodas Quezada, tfn 072-0222841.

Marialegionen i Sverige

SCHÖNSTATT
En internationell mariansk rörelse med apostolisk inriktning idag i 130 länder grundad av p Joseph Kenternich 1914 i ett litet gravkapell i Schönstatt nära Koblenz i Tyskland. Troende samlas till andakt i små kapell eller i hem och ber för frid och fred varje vecka.
Tidigare domprost Monsignore Johannes F Koch iordningställde 1967 ett Schönstattkapell i kryptan under Domkyrkan med den vackra altartavlan " Syndarnas tillflykt" målad av Luigi Crosio 1893. Alla är välkomna till kryptan på Torsdagsandakt kl. 15.30-16.50 med vesper, bön om Andes gåvor och rosenkransbön.

Kontaktperson: Margareta Sävblom, tfn 072-5129544

Schönstattrörelsen

STÄNDIG BÖN FÖR ÄKTENSKAP OCH FAMILJ
En bönekedja. Rörelsen började på Irland och finns sedan några år i Sverige. Bönegrupper finns i de flesta av stiftets församlingar. Tanken är att det varje timme på dygnet ska finnas någon som ber för äktenskap och familj. Bönegruppen i Domkyrkoförsamlingen ansvarar för den 5:e varje månad då var och en av oss har sin timme för bön. Alla dygnets timmar är inte täckta så vi hoppas att fler tycker detta är viktigt och vill ansluta sig. Vill du delta i bönekedjan, eller veta mer om vad det innebär, hör gärna av dig.

Kontaktperson: Anna-Britta Nilsson, tfn 08-25 37 11, e-post anna-brittaauroranilsson@hotmail.se

Ständig Bön för Äktenskap och Familj Sverige
www.standigbon.blogspot.com

Bönelåda: Längst bak i kyrkan finns en låda där man kan skriva ner sitt böneämne. Lådan töms varje månad, så ber man för det i bönekedjan.