Dataskyddet i Katolska Domkyrkoförsamlingen

För Sverige och övriga EU-länder gäller gemensamma bestämmelser för hur personuppgifter får behandlas. Dessa bestämmelser finns i EU:s dataskyddsförordning förkortad GDPR (General Data Protection Regulation). Bestämmelserna gäller för alla som behandlar personuppgifter.

En personuppgift är en upplysning som handlar om dig och som identifierar dig. Exempel på personuppgifter är namn, adress, telefonnummer och personnummer.

Domkyrkoförsamlingen har ett register över medlemmarna i församlingen för att värna dem från dop till begravning. Registret gör det möjligt för församlingen att erbjuda sakrament och själavård.

De uppgifter som samlas in är namn, personnummer, civilstånd, telefonnummer, adress och registreringsorsak. Utöver det noteras kyrkotillhörighet (latinsk eller orientalisk) samt mottagna sakrament. För pastorala ändamål och själavård registreras även uppgift om modersmål om detta framgår av registreringsblanketten.

Personuppgifterna samlas in – efter det att man själv samtyckt till det – vid kontakter med församlingen för exempelvis dop, vid inflyttning eller konversion.

Församlingen sparar personuppgifterna så länge som de behövs för medlemmens kyrkliga liv.

Kontakt vid frågor om dataskyddsarbetet

Du kan begära ut de uppgifter som finns om dig själv i församlingens register, ställa frågor eller begära rättelse genom att kontakta Katolska Domkyrkoförsamlingen.

På stiftets hemsida kan du läsa mer om dataskyddsarbetet i stiftet.